26 listopada 2021 21:26 | Aktualności
W październiku i listopadzie 2021 r. realizowaliśmy projekt „BohaterON w Twojej szkole”. To ogólnopolska akcja, która promuje wiedzę o Powstaniu Warszawskim. Jest realizowana od 2016 roku przez trzy wrocławskie organizacje: Fundację Rosa, Fundację Sensoria i Fundację Pokolenia Kolumbów, których działaniom przyświeca hasło: Pamięć – Edukacja – Pomoc. Koordynatorem akcji w naszej szkole była nauczycielka historii, Wanda Bednarz.
Realizacja projektu przebiegała w następujący sposób:
I. W klasie III przeprowadzone zostały zajęcia w oparciu o spektakl Niebajka o Powstaniu Warszawskim . Po obejrzeniu materiału uczniowie wskazali różnice i podobieństwa w sytuacji dziadka (kiedy był młody) i wnuczki - bohaterów teatrzyku. Razem z nauczycielem tworzyli ustnie definicje następujących pojęć: wojna, powstanie, pokój, patriota, bohater. Wyjaśnili, na czym polegały bohaterstwo i patriotyzm w czasie wojny. Następnie podali przykłady sytuacji, które pokazują, że dzieci w ich wieku, w czasie pokoju, też mogą być patriotami, np. zapalając znicze na grobach poległych za Ojczyznę, biorąc udział w obchodach Narodowego Święta Niepodległości, ucząc się historii, znając słowa hymnu, pomagając potrzebującym i samotnym, starszym ludziom, pamiętając o walczących za naszą wolność, okazując wdzięczność stojącym na straży naszego bezpieczeństwa, dbając o środowisko naturalne.
Wnioski zostały zapisane przez trzecioklasistów na tablicy szkolnej, następnie zilustrowane w postaci plakatów.
II. W klasie V i VI uczniowie wysłuchali dwóch części słuchowiska zatytułowanego "Mały" roznosiciel nadziei. Po zapoznaniu się ze słuchowiskiem układali w kolejności chronologicznej wydarzenia z życia głównego bohatera, Stasia, dwunastoletniego uczestnika Powstania Warszawskiego. Nazywali emocje, które towarzyszyły mu w każdym z wydarzeń, w których brał udział. Słuchowisko wprowadziło uczniów w powstańczy klimat, odpowiedziało na pytanie, jaką rolę w powstaniu pełnił tytułowy „roznosiciel nadziei”, pomogło uczniom zrozumieć, czym wówczas kierowała się młodzież i w jakich warunkach musiała się odnaleźć, by przetrwać. Pokazało relacje międzyludzkie, solidarność i współpracę w czasie, gdy na szali stawiano własną rodzinę kontra miłość do Warszawy, do Polski. III. W klasie 8 zajęcia rozpoczęły się od obejrzenia odcinka programu Co za historia poświęconego Powstaniu Warszawskiemu.
„Powstanie Warszawskie to symbol waleczności i męstwa nie tylko dla mieszkańców Warszawy, ale dla nas, Polaków. 77 lat temu nasi przodkowie stanęli do nierównej walki ze znienawidzonym wrogiem pragnąc wolności, wolnej Polski. To też jedno z najtragiczniejszych wydarzeń w polskiej historii. Dlaczego doszło do wybuchu powstania? Jak ono przebiegało? Co zrobili nasi sojusznicy? I jaką cenę zapłaciła Warszawa?” - te słowa padają na początku filmu przygotowanego przez Arkadiusza Patera. Po zapoznaniu się z nim ósmoklasiści podzieleni na 5 grup przygotowali infografikę na temat następujących zagadnień:
1) Plan "Burza" i decyzja o wybuchu powstania;
2) Godzina "W" i pierwsze dni powstania;
3) Brak pomocy ze strony sojuszników;
4) Życie codzienne i sprawa kobiet;
5) Ofensywa niemiecka i kapitulacja powstania.
Zapraszamy do obejrzenia 44 zdjęć z realizacji projektu.