30 kwietnia 2018 09:58 | Aktualności
Monotonną szkolną rzeczywistość co pewien czas przełamują imprezy i uroczystości postrzegane przez nas uczniów jako atrakcja, na którą czekamy z niecierpliwością niekiedy cały rok. Częściej jednak niż w roli współorganizatorów uczestniczymy w nich jako odbiorcy. Udział naszej klasy w programie „Kompetencje na szóstkę” pomógł nam spojrzeć na takie stałe wydarzenia z życia naszej szkoły, jak Dzień Samorządności, Festyn Rodzinny czy Święto Pluszowego Misia z innej perspektywy – jako na problem do rozwiązania. Każde z nich jest projektem, który wymaga dokładnego przemyślenia, starannego przygotowania i współpracy wielu osób. Podczas zajęć z wychowawcą zdobywaliśmy wiedzę o tym, jak zrealizować projekt, mieliśmy również okazję wymyśleć i zaplanować realizację własnych projektów takich, jak „Dzień dziwnej czapki” czy „Klasowy piknik”.
O końcowym wyborze projektu do realizacji zadecydowały odpowiedzi na pytania: Co dobrego przyniesie jego realizacja? Kto i jak z niego skorzysta?
I tak przystąpiliśmy do przeprowadzenia projektu pt.”Piszemy i ilustrujemy bajkę dla dzieci”
Jak się za to zabrać? Czy damy radę? Pytań było wiele, miny nietęgie. Z pomocą przyszedł nam scenariusz „Jak zrealizować projekt? Część II”, a co dziesięć głów to niejedna i wkrótce pojawiły się pomysły, a w ślad za nimi harmonogram i podział zadań między zespoły.
Po pierwsze wiedza. Tematykę bajek pomógł nam zgłębić udział w warsztatach zorganizowanych na naszą prośbę przez panią bibliotekarkę z biblioteki publicznej. Następnie w powstanie bajki zaangażowaliśmy uczniów klas I-III, którzy w opracowanej przez nas ankiecie zadecydowali o elementach świata przedstawionego. Wtedy do pracy mógł przystąpić zespół redakcyjny. Z gotową historią ponownie udaliśmy się do klas I-III, gdzie przeprowadziliśmy konkurs na najciekawsze ilustracje do bajki. Tekst oraz ilustracje zostały złożone i przygotowane do druku przez kolejną grupę.
Tak powstała osadzona we współczesnych realiach bajka pt.”Maja i czarodziejska różdżka”, gdzie odrobina magii powoduje całkiem spore zamieszanie, a główna bohaterka przekonuje się do czego prowadzi uzależnienie od gier komputerowych.
Przygoda z bajką mocno nas wciągnęła, a co dobrego przyniosła? Była lekcją odpowiedzialności za powierzone zadanie, wytrwałości, wiary we własne możliwości, kreatywności, umiejętnego komunikowania się oraz pracy zespołowej. Jesteśmy dumni, że w bibliotece szkolnej pozostawimy po sobie pamiątkę i liczymy, że zachęcimy innych do podobnych prób pisarskich, a najmłodszych do czytelnictwa.
Wszystkie nasze działania były dokumentowane i posłużyły do przygotowania prezentacji multimedialnej będącej relacją z realizacji projektu. Zaprezentowaliśmy ją 23 kwietnia z okazji Światowego Dnia Książki. Była to świetna okazja do podsumowania naszego udziału w projekcie edukacyjnym „Kompetencje na szóstkę”, za udział w którym klasa VI została uhonorowana dyplomem wręczonym przez Panią Dyrektor na forum szkoły.
Polecamy naszą bajkę do przeczytania, którą można wypożyczyć ze szkolnej biblioteki.
Klasa VI i wychowawca pani Katarzyna Flis